REuTRICTED
((’n (JF( I

ORFIGN SERYy !u&"‘“’?‘fat \l{’{

?“ 1
HABANA 7?4,@ 3
. /"’/. g
FEEREEAUEMEN Y OF STADE, wis

A 3
Habana's 328, August Rl lgﬁmﬁ

Alr ouch

REAPFEARANCE OF COMMUNIST NEWSPAPLR HOY,

There are enclosed three copies of the first issue of
the Communist newspaper Hoy, which made its reappearance in
Cuba on August 26, 1951, almost exactly one year after it
had been banned by the Government. Following the last
judicial decision in favor of the newspaper (Havana's 107,
July 19} the Embassy was informed that the Cuban Government
did not intend to take any further action against this
Communist mouthpiece.l/ Confirming this report, the
Minister of Interior told the press on August 23 that the
Government would not prevent the re-issuance of the paper,
stating that from a strictly legal point of view nothing
could be done to prevent its publication.

L

The Communists have hailed the reappearance of Hoy as, -
"a great triumph!for democracy and peace™, Groups of i
workers have been photographed allegedly celebrating the
return of "their voice", and other Communist publications,
such as La Ultima Hora have proclaimed its return as a
sound defeat for the Government and the 1mper1allstlc
forces. Hoy has claimed that 123,244 copies were printed
of this first issue. A check made on the amount of news-
print used indicates that there actually were at least
112,000 copies printed. This figure is in contrast to
the 15,000-20,000 circulation claimed by Hoy before it
was banned. 1t is an indication of the extent to which
the Communists have gone to publicize the reappearance of
their news organ. Undoubtedly the island has been flooded
with free copies of this first issue. |

The first two issues do not indicate that there has
been any change of policy, as yet, or a lessening of
attacks against the United States (Habana's 107, July 19).

1/ As previously reported by the Embassy, CTC leader Fran-
cisco AGUIRRE told the Labor Reporting Officer some weeks
ago (Habana's 234, August 10 and Embassy's memorandum of
August 10) that President PRIO had informed the CTC that no
further action would be taken against the Communists and .
Hoy prior to the 1952 elections. Aguirre made it plaln that
the PRC(A} Party intends to seek the Communist vote in the &
next elections, and that the Administration therefore does -
not intend to antagonlze the Communists by making further

attacks against them 1n thlS pre- electlon period. ey
1 m
Hiloyt :WIN ~ RbSTRICTED |

HEPORTER S E’Rl‘i't\lh\l PON TIRE
ACTION GOPY-—[)MPARIBMMNT OF STATIL

The actlon offlee must return this permanent record copy to DO/R Hes with an endorsement of actlon taken,

%

1g0¢=-8/18°L¢6

O WM



]
=

Daspatch 369 RESTRICTED

from Habana

The familiar Communist cliches and propaganda items which have
teen carried on by La Ultima Hora aprear in Hoy's columns as
before. Anibal ESCALANTE continues as editor, and the paper
1s being printed at its former shops located at lesa;ues 104
110).

Meanwhile, it has been announced that La Ultima tiora will

now become an evening paper, and that Hoy will resume its rosi-
tion as a morning daily. Thus, the Communists will now have
two news organs appearing regularly on local newstands. If

any further proof were needed to show the connection between
these two papers, one would only have to look at the cartoon,
which appeared in La Ultima Hora and which is attached as en-
closure No., 2, to see how closely they are interrelated. The
Embassy understands that the Communists may eliminate their
weekly publication Vanguardia Cubana now that lloy is again

in circulation.

President of the Senate, M. Antonio VARONA, who, as Act-
ing Minister of Labor, was the official principally responsible
for Hoy having been banned last August, denounced the paper's
return as, "a blasphemy on the Cuban people and all democrats",
Varona told newsmen that although the Government lacks the
legal means to continue the ban against Hoy, "the Cuban masses
can prevent its re-~birth". The Communist press immediately
launched another attack against Varona, describing him as a
"burro", as being in the pay of the "imperialists", and as
having initiated the campaign against Hoy last year in order
to establish himself favorably with Washington with a view
to improving his position as a presidential aspirant. Other
newspapers such as Prensa Libre, the Havana Herald and Diario
de la Marina have all carried editorials deploring the re-
appearance of Hoy, describing it as purely a Communist pro-
paganda sheet working agajnst the best interests of Cuba's
democratic form of Government. Prensa Libre also suggested
the possibility of a boycott against the paper, pointing out
that it could be hurt financially if people refuse to buy it.

Ramon VASCONCELOS in Alerta carried an editorial in which
he boasted that the Minister of Interior's statement that there
were no legal means to prevent Hoy's publication, is powof that
he (Vasconcelos) was justified in having resigned as Minister
Witpout Portfolio last year in protest of the Government's
action against Hoy. Alerta also carried for several days the
advertisment put out by the Communists to announce the reap-
pearance of Hoy on August 26.

COMMENT :

The principal significance of this whole issue lies in th
moral vichry gained Ey the Communists over the Government, ang

RESTRICTED

Lt =




2 3
cspatch 369 RESTRICTED -
from Habana

the disclosure of the long-suspected fact that the Administra-
tion will attempt, in one way or another, to attract the Com-

munist votes in the next elections. DMeanwhile, the return of
i r news organ through

Hoy gives the vociferous opposition another
which it can attack the Prio Govermment.,

For the Chargé d'Affaires ad interim:

P
Henry Hoyt

Second Secretary of tmbassy

Enclosures:

le ‘SFEOpies of Hoy.
2. Cartoon from La Ultima Hora.

RESTRICTED





