CURKELGIN DERVICE OF THE UNITED STATES OF AMERICA

(]
[

security : CONFIDENTIAL PRIGRITY: AIR POUCH : For Deps
i, & ki 5. Fol Tae anty,
ACESS AR I & SR
T8 : Department of State i LRI ,l‘.{(é- '5 - :3 DLC
e A 937,.61/12-1450 n =9
rrow : HABANA 1274 DECEMBER 14, 1§50 [ (¢ \ .
' —j ‘ r:'/ fi'f‘)u'
REF; - ~=e .......... M 'E
b (\i
supsect : NEW COMMUNIST NEWSPAPER, LA ULTIMA HORA, APPEARS IN HABANA
T v DCR
The Embassy wishes to report that a new dally newse B OLI
paper, La Ultima Hore, made its appearance 1n Habana on D
December 12, 1950, and that this publication appears to nbi/x
be under the control of several of the individuals who for-  SA/M

merly edited the communist daily Hoy. Former President

Fulgencio BATISTA 1s also sald to have an interest Iin the Sen
new publication., (Hoy was closed by the Cuban Government

on August 24, 1950, See Embassy's confidential despatch

455, of August 28, 1950.)

La Ultima Hora is belng published at "Universal Grafica,
Se.A.", which 1s the property of' Batista and relatives, and
which also prints the newspeper Pueblo. It is understood
that the heads of the Partido Soclalista Popular had been
seeking to obtaln the services of a large printing shop to
publish a new daily and Universal Grafica, S.A. 1s the only
one that agreed to assist in this labor. It is understood

- that this shop has rented 1ts facilities for $850.00 per
week. La Ultima Hora reportedly began printing on a stock
of paper which was on hend at the time Hoy was closed and is
now purchasing paper from Pueblo, which has reduced its size,
It 1is understood that participants in the agreement which
facilitated publication of this new dally included Batiste;
PEREZ BENITOA, who sppears as president of Unlversal Grafica,
S.A.; Humberto RUBIO, director of Pueblo; Juan MARINELLO,
president of the PSP; Carlos Rafael RODRLGUEZ, ome of the .
former pollcy makers for Hoy; and Jullo VELIS lLopez, one of
the owners of La Correspondencia of Cienfuegos and now listed
as director-administrator of La Ultims Hora. The Embassy is .
uncertain about the motives which may have empelled Vells to 'y
join the staff, He 1s not known to have associated previously:s
with any communist group. It was possible he was duped into
-joining and 1s belng used as a flgure~head by the communists,

sarT4 TELIUsd ¥9/0Q
OLvil-CI1 /13" Ls

J

®

o

'&:ﬁ‘-;f

La Ultima Hora has already published material with the B
.by-lines of Jacinto TORRAS and Oscar TEMES, both of whom were 7,
formerly on Hoy's staff, and it 1s almost a certainty that e
others who were with that paper are now working for the new 1y

ones The Embassy has learned that since the suspension of )
Hoy, most of its reporters have continued to receive some -
financial assistance from the Partido Socialista Popular sand

that they have also retained the subsidies, or "botellas”, R
which they had been recelving from‘Vérioua”Cupan;cavernmant SRS
RCSalvatierra/mfd © . CONFIDENTIAL

ACTION COPY — DEPARTMENT OF STATE

Ihe action office must return this permanent secord copy ta DO/R Gles with an endarement of action taken.




SECURITY :

CONFIDENTTAL 2 HABANA 1274

agencies. (It is through such subsldies that most newspaper
reporters in Cuba earn their living.)

La Ultimes Hora has appearsd with exactly the same format
that was used by Hoy. However, in its first editions, the
newspaper has avolded giving the appearance that it follows
the communist 1ine. There are several items in the first two
editions, nevertheless, which give an indication as to the
paper's policies, For example, in an editorial carried on
December 12th, the newspaper spoke of the efforts being made
by the Indian delegate to the United Nations to find a peace-
ful solution to the Korean situation. The editorial did not
mention Soviet obstructionism, It merely stated that: ...
Only bungling idiots can wish to thrust humanity into the
depths of a new world war...There are still men and women in
all countries who have not lost thelr mind, who want laoter-
national understanding and a pacific settlement of all dis-
putes.s.«" On the front page of that same issue it published
a so-called roundup of Latin American opinion and developments
which sought to give the impression that the other American
Republics were not too concerned about the Korean conflict,
The closing paragraph of the story declared: "To gummarize,
the peoples of the new world, many of whom have given theoretic
backing to Uncle Sam, were still waiting to find out what the
United States proposes to do in Asia before taking action on
a matter which does not yet concern them,"

On December 13th, La Ultime Hora publlshed on its front
page an article in which Blas ﬁﬁﬁA, secretary~general of the
PSP, denounced individuals who, he said, had been mistreating
certain members of the Party. Among those whom Blas Roca
singled out as having heen mistreated were persons who bad
protested against plans to send Cuban soldiers to Korea.

Although the newspaper appears to be avolding any appear-
ance of being pro~communist, the Embassy does not believe it
will be long before it takes a stronger, more defined line in
its editorials, as well as in its news stories. It is believed
that from 3,000 to 5,000 cppies of the newspaper are being

printed daily. _ A
For the Ambassadol:

Do O LliTen

Richard C. Salvatierra
Informat;pn Officer

RCS/mfd e o
CONF IDENTTIAL .





